Jumaat, 6 Februari 2015

MOYANG.. Siapa yang masih ada lagi ?



Alhamdulilah..
Fizah masih ada moyang..
Kami panggil mereka

Nek Yang , Tok Yang.. Dan Moyang.. hehehe
Sebetulnya, mereka memang tinggal 3 orang sahaja..[yang lain sudah meniggal dunia…al-fatihah]

Nekyang ialah nenek Fizah [Mama Fizah punya Ibu]  Fizah panggil dia nenek, bila balik kampong…
Sejak  Aqil lahir, semua ahli keluarga dok pakat panggil nenek à NeK Yang!

Fizah juga masih punyai atok [ Bapa kepada Ibu Fizah ] sebelum ini.. kat kampong, family panggil dia tokWan!
Dengan lahirnya Aqil, terus jadi Tok Yang…  [ maklumlah, Aqil cucu pertama mereka..]

Kira, merasa jugak la, nenek dan tokwan jadi moyang sekarang ni… sebenarnya terharu juga Fizah lihat, bila nenek dan tokwan Fizah sangat gembira dengan kelahiran Aqil.. [Fizah dapat lihat macammana rasanya jadi moyang sebenarnya] Perasaan mereka lain sikit…sedangkan mak dan ibu pon, masa dapat title “nenek Aqil” pon dah lain macam.. inikan MOYANG…Sebabtu pada Fizah, Fizah akan biarkan sahaja jika mereka ingin bermain-main dengan AQil semasa berada di kampong..

Lagipon, Fizah menghargai mereka selagi mereka masih hidup ini… [Bila lagi Aqil dapat kenal MOYANG dia kan?] Mereka sebenarnya bukannya larat lagi nak bergurau semua.. tapi, sebab Fizah juga percaya dengan SEMANGAT MOYANG… Biarlah… Biarlah. mereka bergembira….bersama-sama.

Tidak salah untuk menggembirakan mereka, mungkin juga, semasa mereka masih  sekadar “nenek dan  atok” Fizah kurang beramah mesra dengan mereka… Jadi buat apa kita nak sekat-sekat kegembiraan mereka bersama Aqil?

Moyang, Fizah gelarkan kepada  mak mertua punya ibu..hanya itu sahaja yang tinggal, Fizah tidak kenal sangat,  bila balik kampong Abang sahaja kami berjumpa..

Jadi, Aqil [mama dan abah nak pesan].. mungkin esok lusa… MOYANG sudah tiada…  inilah sahaja kenangan yang mama boleh bagi agar Aqil sentiasa ingat dekat mereka… Semoga Aqil sentiasa menghormati mereka yang lebih tua darimu, ya anak!!


neNek Jame'ah][ toKWan Jumain




NotA’qIL : Fizah  masih panggil mereka nenek dan tokwan… J


Tiada ulasan:

Catat Ulasan